Foredrag

Foredrag om lærerens rolle som en autoritet i undervisningssituationen  

Kan vi forvente, at en moderne skolelærer skal være en direkte krydsning mellem Supermand, Buddha og Jesus? At det skal bero på lærerens karisma, om han eller hun er i stand til at skabe et miljø, hvor eleverne spiller med? Hvor de lytter, engagerer sig og i sidste ende tilegner sig det, vi håber på at finde hos morgendagens dannede og kritisk tænkende mennesker.

I dette debatskabende, inspirerende og personlige foredrag gør Viggo Smitt op med de magiske forventninger til lærerens personlighed. Samtidig retter han en skarp kritik mod dét, han har valgt at kalde Det Didaktiske Trick: Nemlig forestillingen om, at en tilstrækkelig spændende undervisning i sig selv kan afskaffe disciplinære problemer og uro i klasselokalet.

Kampen om klasselokalet skal vindes med andet end  poppede tiltag eller  såkaldt “naturlig autoritet”. Den skal ifølge Viggo Smitt vindes ved at stille konkrete krav til alle elever og ved at anvende den oprindelige enkle form for klasseledelse. På den måde kan der skabes et miljø, hvor det støjende mindretal ikke længere får lov at ødelægge det for det store flertal af elever, der gerne vil lære noget.

I foredraget giver Viggo Smitt deltagerne et indblik i en række af de strategier, læreren med støtte fra ledelsen kan anvende til at tage kontrollen, øge fagligheden og dermed forbedre arbejdsmiljøet i klassen. Strategier der giver eleverne en undervisning med struktur, ro og dermed plads til fordybelse.

Viggo er ikke bange for at kalde en spade for en spade. Og det gælder heller ikke i dette foredrag, hvor han udfordrer forståelsen af flere af tidens tabuer i skoledebatten. Hør blandt andet, hvordan han mener, vi kan erstatte en uigennemsigtig sindelagskontrol med et stilfærdigt krav til alle elever om at udvise pli. På den måde kan en Oplyst autoritet komme i fokus og løfte fagligheden, samtidig med at trivslen vil øges markant.

Foredraget er velegnet til pædagogiske dage og til konferencedage for skoleledere.

Ved cand. pæd. Viggo Smitt